O decreto de electrointensivas abre consultas para a súa aprobación con 90 millóns máis en axudasa

Crea un mecanismo de cobertura para o impulso dos contratos de compravenda de enerxía a longo prazo e abaratar custos que entrará en vigor, previsiblemente, no mes de marzo
Fábrica de Alúmina de Alcoa en San Cibrao. JOSÉ Mª ÁLVEZ
photo_camera Planta de Alúmina de Alcoa en San Cibrao. JOSÉ Mª ÁLVEZ

O Real Decreto Estatuto do Consumidor Electrointensivo, cuxo borrador iniciará este martes o seu período de consulta co obxectivo de que vexa a luz no mes de marzo, despois de case un ano de espera polo sector, garantirá á gran industria unha nova partida de 90 millóns de euros para compensar os cargos na súa factura eléctrica destinados a financiar as renovables, coxeneración de alta eficiencia e extracoste de territorios non peninsulares.

Así mesmo, incorpora a creación dun mecanismo de cobertura para o impulso dos contratos compravenda de enerxía a longo prazo (PPA, polas súas siglas en inglés), co obxectivo de abaratar os custos enerxéticos dos grandes consumidores.

Esta partida de 90 millóns de euros complementará a compensación polas emisións de CO2, que ascende actualmente a uns 172 millóns de euros en 2019 tras ampliarse no último exercicio, e que se manterá dentro das medidas do novo estatuto.

En concreto, esta nova compensación para os consumidores electrointensivos será por ata o 85% do sobrecusto pola retribución ás renovables (primas), que correrá con cargo aos orzamentos do Ministerio de Industria, Turismo e Comercio.

O borrador, que establece as bases para a súa concesión, fixa un mecanismo transitorio para calcular o importe de cargos que está a pagar de forma efectiva cada consumidor e así poder compensarllos, en tanto se fixan os cargos da factura eléctrica.

CONDICIONADO Á APROBACIÓN DOS PGE E "A ÚNICA POSIBLE". Nun encontro coa prensa, fontes do Ministerio de Industria, Turismo e Comercio e do Ministerio para a Transición Ecolóxica e Reto Demográfico indicaron que a dotación total que se garante á gran industria, que está, iso si, condicionada á aprobación duns novos Orzamentos Xerais do Estado, será "superior" á que había ata agora.

Os orzamentos actuais recoñecen esa partida de 172 millóns de euros en compensación polas emisións de CO2, unha cifra que mesmo podería ser superior tamén só neste apartado debido ao incremento a futuro no prezo do CO2.

Iso si, as fontes gobernamentais advertiron de que esta proposta de estatuto, que así superaría as posibles trabas por parte de Bruxelas, é "a mellor" e "única posible". "Levamos máis de ano e medio traballando, e após unha longa negociación, especialmente a nivel comunitario, o resultado final é o único posible. O que nos permite levar ao máximo o marco comunitario é o que está aquí", sinalaron.

AXILIZAR O MERCADO DE 'PPA'S'. Pola súa banda, o mecanismo de cobertura para facilitar que a gran industria peche 'PPAs' a longo prazo de renovables será realizado a través da Compañía Española de Seguros de Crédito á Exportación (CESCE), organismo do Estado que cubrirá o risco da operación a través de garantías.

As fontes do Executivo consideraron que con esta medida búscase "axilizar" un mercado como o dos PPA's coa gran industria, que non se está movendo "como sería desexable nun país como España".

Con esta batería de medidas que contempla o novo estatuto, que se mantiña aparcado desde fai máis dun ano despois de que non recibise o visto e prace da Comisión Nacional dos Mercados e a Competencia (CNMC) e vísese ameazado por Bruxelas ante a posibilidade de que as partidas fosen consideradas como axudas de Estado, o Goberno espera "deixar de pór parches" a curto prazo para o sector e definir un marco "que sexa sustentable no tempo, cunhas medidas rigorosas que abarcan todo o que nos permite Bruxelas".

Así mesmo, esperan que, tal e como pide a gran industria, garántase un marco que permita unha evolución dos prezos da enerxía en converxencia con outros países da contorna, como Francia ou Alemaña.

A este respecto, estiman que a actual contorna de prezos da enerxía á baixa coa entrada cada vez máis das renovables, cunha cotización a futuro de entre 40 e 42 euros por MWh para este exercicio –o segundo dato máis baixo desde 2010–, tamén axudará a estreitar ese diferencial de prezos con estes países competidores.

FIN Á INTERRUMPIBILIDADE COMO COMPENSACIÓN

Co que si que se porá practicamente fin será co sistema de interrumpibilidade, polo menos tal e como estaba concibido no pasado, como un mecanismo ao que acudían os grandes consumidores como compensación.

Fontes do Executivo precisaron que agora haberá que ver cúal é o seu deseño a curto prazo e como se fan "máis áxiles", pero xa non serán compensacións para os electrointensivos, senón un mecanismo de xestión da demanda, sendo así "acorde co que establece a Comisión Europea". "Dependerá da cantidade que se poxe e do proceso competitivo", engadiron.

Este Real Decreto, que abre agora o seu período de consultas públicas e posteriormente pasará polo Consello de Estado en trámite de urxencia para ser levado, previsiblemente, ao Consello de Ministros ao redor dun prazo de mes, diríxese a unhas 600 empresas que cumpren cos requisitos para iso (consumo eléctrico mínimo anual de 1 GWh ao ano, intensidade enerxética maior de 1,5 kWh/euro, polo menos o 50% do consumo en hora vale e pertencer a sectores industriais beneficiarios de axudas en materia de enerxía e clima), cuxo consumo eléctrico representa ao 17% da demanda nacional.

OBRIGACIÓNS

No entanto, para poder beneficiarse destas axudas, as empresas tamén deberán cumprir cunha serie de obrigacións, entre as que figura ter que contratar a prazo (polo menos 5 anos) un 10% do seu consumo anual unha vez o fondo fose posto en marcha.

Ademais, deberán implantar un sistema de xestión da enerxía auditado e certificado, e aquelas empresas que xa están obrigadas pola normativa vixente a implementarlo terán que acometer obrigatoriamente cada catro anos aquelas actuacións de eficiencia enerxética que, de acordo coas auditorías obrigatorias, fosen recuperables en tres anos ou menos.

Así mesmo, mantéñense as obrigacións sobre mantemento do emprego e da súa actividade produtiva para as empresas que se beneficien das axudas xa establecidas no Real Decreto-Lei de medidas urxentes de decembro de 2018. 

Comentarios