O lento avance das obras da A-54 apenas ocupa a medio centenar de traballadores

No tramo Melide-Palas preocupan as obxeccións interpostas por Transición Ecolóxica ao novo trazado proposto para a Serra do Careón
giphy
photo_camera As obras no tramo Arzúa-Pas. SEBAS SENANDE

"Se queres saber cantas persoas traballan na autovía, teo fácil. Conta unha persoa por cada camión ou máquina que vexas". Seguindo esa sinxela regra matemática, que nos propuxo Emilio, o operario dun dos camións que realizan os movementos de terra no tramo entre Arzúa e Melide, este xoves apenas traballaban en toda a obra da autovía a Santiago medio centenar de persoas.

E é que sacar este dato do Ministerio de Fomento resulta unha tarefa case imposible, xa que a súa contestación oficial, a instancias deste medio, resulta tan lacónica como ambigua: "En ambos os tramos veñen traballando varias decenas de operarios e manéxase a maquinaria e instrumental previsto no contrato".

En todo caso, as obras da A-54 concéntranse estes días en tres puntos moi concretos. No tramo entre Arzúa e Melide, unha decena de vehículos de todo tipo traballan na AC-905, á altura da Cruz da Pastoriza. Desde ese punto, as máquinas xa retroceden cara a Santiago para construír o enlace coa rotonda de Burres, onde empeza o último tramo aberto da A-54 e que xa leva directamente á capital galega.

Seguindo o trazado da futura autovía en dirección Lugo, a paisaxe vese salpicado por algunha que outra baliza que marca a delimitación da futura calzada, algún desmonte e pequenos movementos de terra. Con todo, para volver ver actividade humana na obra, é necesario chegar ao lugar das Cabazas, no concello de Santiso. Alí, outras dez máquinas, entre retroescavadoras, un par de Dúmper, varios camións de menor tonelaxe e un tractor, removen a terra e preparan o terreo sobre o que, algún día, asentarase o viaduto que salve o río Boente.

Fomento di que os traballos avanzan ao ritmo previsto e que nin a gran concentración de restos arqueolóxicos alterará os prazos fixados

Xa no tramo entre Melide e Palas, a actividade apenas se deixa sentir na contorna da única gran infraestrutura construída ata o momento, o viaduto do río Furelos. Mentres, en Palas de Rei, xusto onde se retoma a autovía para chegar a Lugo, outra decena de máquinas xa empezaron a abrirse camiño en dirección contraria.

Emilio, que agarda no seu coche particular esperando a que empece a súa quenda de traballo, tira dos galóns que lle dan a experiencia de traballar en todos os tramos da autovía, "desde que empezaron as obras" para aventurar que a este ritmo a infraestrutura "non estará rematada nin de broma non 2022".

A súa percepción particular é que o ritmo dos traballos é lento, non só pola dificultade técnica que entrañan ou polo complicado que resulta mover a terra embarrada por estes últimos días de intensas choivas, senón porque "non hai cartos. Trabállase cos orzamentos prorrogados da etapa de Rajoy e sen investimento as empresas non poden traballar".

A afirmación faia con coñecemento de causa, xa que cando traballou nas obras do tramo do Picato, "todo estivo parado durante un tempo, pero en canto lles interesou e se puxeron cartos, as obras se executaron en apenas ano e medio".

A visión deste operario non é moi distinta da doutras persoas que, dunha ou outra forma, están vinculadas a este proxecto. Hai quen defende que as ofertas excesivamente baixas dalgunhas empresas para facerse co contrato da obra están a se notar agora no baixo ritmo das actuacións.

IMPACTO AMBIENTAL. No traxecto entre Melide e Palas de Rei preocupa especialmente as obxeccións que o Ministerio de Transición Ecolóxica puxo á modificación do trazado que a Xunta aprobou para a Zona de Especial Conservación (ZEC) Serra do Careón.

Esta modificación afecta a un tramo de 3,5 quilómetros e contempla, entre outras medidas, a supresión do viaduto do Careón e a variación do trazado en alzado, co fin de adaptalo o máximo posible á orografía do terreo.

Fomento explica que está a facer o seguimento das medidas de protección ambiental contempladas no proxecto e que, tras os traballos de prospección realizados nas obras, "descartouse a existencia de representacións de flora endémica en perigo de extinción, polo que se atopa en tramitación un procedemento de Avaliación de Impacto Ambiental simplificado".

O procedemento non debería, segundo este Ministerio, entrañar ningún tipo de atraso, xa que nos dous tramos "están a executarse as anualidades contractuais vixentes". Outra cousa, sen dúbida, será cando se pronuncie Transición Ecolóxica e se obrigará ou non a facer un cambio máis profundo que o que aceptou a Xunta.

XACEMENTO. O gran número de vestixios arqueolóxicos de distintas épocas, un total de 14, que se han cautelado no tramo entre Arzúa e Melide tamén poderían acabar por atrasar a obra.

De momento, hanse cautelado varios castros nos lugares da Roda, Barros, Vilantime e Campos, pero tamén se atoparon varias mámoas, fosas e xacementos romanos. Esta concentración arqueolóxica neste tramo contrasta co de Melide- Pas, onde só se efectuaron dúas cautelas arqueolóxicas.

Aumenta o tráfico da N-547 desde a súa apertura
A apertura o pasado mes de maio do tramo Arzúa-Lavacolla fixo que a viaxe entre Lugo e Santiago acurtarase de golpe en 15 minutos. Este feito provocou que o tráfico pola N-547 incrementouse notablemente nestes meses, debido a que cada vez son máis os condutores que prefiren este itinerario en detrimento do que combina a A-6 ata o límite de Guitiriz con Aranga e a N-634 por Curtis.

MOTOR ECONÓMICO. Ademais deste incremento do tráfico rodado, en negocios de Arzúa, como a gasolineira ou locais de hostalería, constatan a inxección que supón para a economía local a execución das obras da A-54.

Comentarios