Un libro ispe a Iván Ferreiro en 30 cancións "de subidas e baixadas"

'Iván Ferreiro. 30 cancións para o tempo e a distancia' parte dunhas conversacións co músico vigués e busca reivindicalo
Iván Ferreiro
photo_camera Iván Ferreiro

A vida é para Iván Ferreiro "unha subida e baixada constante, unha cornixa desde a que nunca se perde a perspectiva do chan". Así o reflicten as súas cancións, 30 das cales foron revisadas profundamente nunha obra que enxalza ao autor de Promesas que no valen nada, Turnedo ou Años 80.

"Merecía un libro logo de 25 anos facendo temas porque non había ningún proxecto que o reivindicase e para min é un letrista espectacular, un intérprete con moito carisma e un autor que deu moitas cancións apaixonantes que son como universos", explica a xornalista Arancha Moreno sobre a xénese deste ensaio.

Foi en marzo de 2016 cando comezou con el as conversacións que derivaron en Iván Ferreiro. 30 cancións para o tempo e a distancia (Editorial Efe Eme), obra extensa que parte "do que lle toca a fibra" a unha seguidora desde os tempos de Los Piratas, pero elaborada con perspectiva xornalística.

"Non podería escribir esta historia se non crese nela", subliña Moreno, directora da prestixiosa revista Efe Eme, que puxo en contexto cada tema con numerosos testemuños, como os do seu irmán e coautor Amaro Ferreiro, produtores como Suso Saiz, o seu excompañeiro Fon Román e colegas como Leiva, Xoel López, Eva Amaral, Enrique Bunbury...

Foi en 2004 cando coñeceu por primeira vez a Ferreiro durante unha entrevista, só uns días logo de anunciarse a disolución da súa banda. Topouse entón, di, cun músico "crítico e desencantado con toda a súa historia".

Tras anos de encontros e confianzas gañadas, Moreno conta coa súa axuda para pór en contexto 30 cancións que ela escolleu con liberdade, "ao principio cun criterio moi emocional e persoal", deixándose levar polos grandes clásicos.

Despois, engade, descubriu as historias detrás dalgúns temas, relatos que mostraban unha cara demasiado "interesante" como para deixalos pasar, como Promesas que no valen nada, que se gañou o privilexio de abrir o repaso, ou Fahrenheit 451, que fala "do odio", igual "só unha parte da súa historia, pero completa o personaxe".

"As súas cancións son o motor da súa vida e da súa música", sinala a xornalista, que descubriu por exemplo a relación de "amor-odio" que durante moitos anos estableceu con Años 80, un tema facturado en 15 minutos case como unha vinganza contra a súa discográfica, cando esta lles esixiu un "hit", e que terminou converténdose precisamente no gran éxito de Los Piratas.

Amante da composición como un proceso natural, tardou anos en apreciar aquela canción, só logo de escoitala na voz de compañeiros como Eva Amaral ou Quique González.

LOS PIRATAS E O INDIE. Dos anos iniciais quedan afirmacións como as de Juan Luís Giménez, produtor dos seus primeiros álbums, nas que afirma que "o estilo indie creouse con Los Piratas", en parte pola liberdade creativa que lles daba pensar que cada disco sería o último, "que non os escoitaba ninguén". "Hai moitos músicos que agora os citan como referentes, pero entón eran rara avis. A un dos seus concertos só acudiu unha persoa. Quizais se anticiparon un pouco a un movemento do que serían abanderados se xurdise antes", opina Moreno.

O balance final de cortes a exame escórase claramente da súa segunda etapa artística, a que comezou en 2005 con Canciones para el tiempo y la distancia, cando Ferreiro "por fin se deu conta de que podía facer isto toda a vida, de que podía empuxar unha canción a soas e de que a xente respondía". "Parecíame interesante elixir cancións da súa banda, pero o que quería era falar do pasado que me axudase a entender ao músico en solitario, porque non é un libro sobre Los Piratas, senón sobre Iván Ferreiro", precisa a autora sobre o compositor galego, "unha persoa moi positiva que sempre busca a luz na escuridade".

Comentarios