A arte de cicatrizar con láminas de ouro

A artista francesa Hélène Gugenheim recubre con este metal nobre as trazas do destino na epidermis dos seus modelos a través dunha centenaria técnica xaponesa para reparar valiosas pezas de cerámica coñecida como 'kintsugi'
Marie muesta el resultado después de que Hélène Gugenheim revistiera de metal noble el hueco de su seno extirpado por el cáncer de mama
photo_camera Marie muesta el resultado después de que Hélène Gugenheim revistiera de metal noble el hueco de su seno extirpado por el cáncer de mama

Para sublimar a reconstrución persoal a través do proceso de cicatrización física, a artista francesa Hélène Gugenheim recubre con ouro as trazas do destino na epidermis dos seus modelos a través dunha centenaria técnica xaponesa para reparar valiosas pezas de cerámica coñecida como kintsugi.


A súa intervención, que pode traducirse como "As miñas cicatrices son as que me tecen" (Mes cicatrices. Je suis d'elles, entièrement tissé), consiste en revestir de metal nobre o oco dun seo extirpado polo cancro de mama de Marie ou os sinais dun rostro fracturado polo destino de Olivier, para capturar o proceso nunha reportaxe audiovisual.

"O meu proxecto é valorar a cicatrización, máis que a cicatriz", explica a Efe Gugenheim (París, 1978), que fabrica "poesía metálica" sobre corpos rachados.

Faino porque lle interesa a metamorfose que unha cicatriz profunda imprime no dono dese corpo, obrigado a renacer sen desprenderse das marcas da dor; forzado a integrar os accidentes xeográficos do azar.

"É un xesto ritual, máxico, que consiste na aplicación de ouro sobre unha cicatriz. Esa intervención quere significar a valoración desa mestura de forza e fraxilidade que nos fai humanos", resume unha artista que incubou a idea en agosto de 2014, cando se atopou con Marie, a primeira dos seus lenzos vivos.

"Coñecina nun festival. Vina co torso espido e vin un seo e unha cicatriz. Rapidamente pensei na técnica kintsugi que descubrira unha década antes, cando traballaba como xornalista para unha revista de arte", recorda.

TÉCNICA ARTESANAL. Ese método xaponés xurdiu a finais do século XV, cando o comandante Ashikaga Yoshimasa enviou unha cunca de té de cerámica para que fose reparada en China. Desgustado polo basto resultado a base de grapas metálicas, pediu a artesáns nipóns que inventasen unha nova solución, dando así orixe ao kintsugi, que enche as xuntas fragmentadas con verniz de resina e po de ouro.

Ademais dunha técnica artesanal, o kintsugi, que inspirou tamén a artistas contemporáneos como a estadounidense Barbara Bloom (Los Ángeles, 1951), encerra unha lectura filosófica que reivindica que as fracturas forman parte do obxecto, danlle valor e non deben ocultarse.

"Todos temos cicatrices, inscritas nos nosos corpos ou invisibles ao ollo, pero lexibles nos nosos comportamentos. Son o resultado dunha apendicite, un sufrimento amoroso, unha inxustiza, a ablación dun seo (...). Tamén son testemuñas dunha reconstrución e signo da nosa capacidade de cambiar, de re-procrearnos", agrega Gugenheim.

A artista traballou xa sobre o corpo de dous voluntarios e prepara outras intervencións mentres busca patrocinadores para o seu proxecto, un protocolo que tamén desenvolveu en sesións con público na prestixiosa galería parisiense Thaddaeus Ropac a través da Fondation d'Enterprise Ricard para a arte Contemporánea.

O seu "protocolo", segundo a súa propia terminoloxía, serve ademais como diván metafórico para reflexionar sobre a pegada das experiencias vividas, pero tamén sobre os rastros da materia no corpo, renovado tras a cicatrización pero alterado e incapaz de regresar ao idéntico estado anterior.

Pero Gugenheim avisa de que o seu traballo é unha mera reflexión intelectual que desemboca nun proxecto artístico e que non pretende servir de curación física ou psicolóxica para os modelos. "Non me gusta mesturar as cartas, non son terapeuta", gabia. 

Comentarios