As bacterias das augas residuais axudan a predicir a propagación do covid

Un equipo internacional con participación do CSIC realizou o estudo
EuropaPress_3402113_intesti

Un equipo internacional con participación de científicos do Consello Superior de Investigacións Científicas (CSIC) evidenciou que a análise das bacterias presentes nas augas residuais pode axudar a predicir a propagación do virus SARS-CoV-2, causante da pandemia de Covid-19, nunha determinada comunidade.

Os investigadores, liderados pola Universidade de Concepción (Chile) e cuxos resultados foron publicados na revista 'Science of the Total Environment', centráronse en avaliar os cambios nos microorganismos presentes nas augas residuais e se estes pódense asociar coa prevalencia de covid-19 nunha determinada comunidade. O seu obxectivo era dilucidar se determinadas bacterias están asociadas con enfermidades crónicas ou factores de risco para as formas graves de covid-19.

Utilizando unha tecnoloxía de secuenciación xenética baseada en nanoporos, os científicos analizaron unha serie de perfís de microbioma gastrointestinal. Con esta técnica pódense diferenciar as letras do ADN das mostras facendo atravesar as moléculas de acedos nucleicos por uns diminutos poros.

As mostras foron tomadas de augas residuais na cidade de Chillán, ao sur de Chile, entre maio e agosto de 2020. Procedían dun centro penal, unha residencia de anciáns e un centro de saúde con pacientes en corentena.

A pesar de que o SARS-CoV-2 afecta sobre todo ás vías respiratorias, algúns estudos mostraron que tamén pode afectar ao tracto gastrointestinal. De feito, un metaanálisis indica que o 15 por cento dos pacientes de Covid-19 presenta síntomas gastrointestinales e cerca do 10 por cento ten estes síntomas en lugar dos respiratorios.

"Os nosos resultados achegan evidencias de que o microbioma das augas residuais asociado con trastornos gastrointestinales parece preceder á detección do SARS-CoV-2 nestas augas. é dicir, o microbioma destas augas revela perfís específicos de especies bacterianas asociados con comunidades humanas onde prevalece o SARS-CoV-2, independentemente de se os seus individuos mostran ou non síntomas da enfermidade", explicou un dos autores do traballo, o investigador do CSIC Antonio Figueras.

En concreto, o microbioma procedente do centro de saúde asociouse fortemente con  bacterias entéricas, que son as que poboan os intestinos, xa detectadas en pacientes con enfermidade crónica e trastornos fisiológicos, factores de risco para a covid-19. Doutra banda, os resultados foron negativos para SARS-CoV-2 no centro penal e a residencia, excepto a cuarta semana.

"Dun modo inesperado, ditas mostras antes da semana cuarta se correlacionaron coas recollidas no centro de saúde, o que suxire que acodes con covid-19 expulsaron un núcleo fundamental de bacterias presentes na súa tracto dixestivo. Os microorganismos das augas residuais positivos para o virus asociáronse con bacterias intestinais descritas previamente en pacientes con factores de risco para a enfermidade", subliñou Figueras.

Agora ben, a investigación, na que participaron tamén a Universidade de Washington (Estados Unidos), o Ministerio de Ciencia, Tecnoloxía, Coñecemento e Innovación de Chile e o Ministerio de Saúde de Chile, non apoia como os factores de risco para covid-19 están involucrados nas alteracións que se producen nos microorganismos dos pacientes e, en consecuencia, no microbioma das augas residuais asociado coa detección do SARS-CoV-2.