O límite a 30 revoluciona a circulación urbana e afecta a preto dun 70% de vías

A medida entra en vigor o martes e a capital lucense xa se anticipou, pois xa case non quedan rúas a 50 por hora. Nos municipios máis poboados da provincia está avanzado o calmado de tráfico, pero nos demais estréase
undefined
photo_camera Sinais de limitación a 30 na Avenida de Ramón Ferreiro de Lugo, unha das vías onde a norma xa rexe desde hai anos. XESÚS PONTE

O tráfico urbano está a piques de dar un salto revolucionario: a partir do martes a velocidade quedará limitada a 30 quilómetros por hora en aproximadamente o 70% das vías locais do país. Vai ser, en termos xerais, un paso decisivo. Na cidade de Lugo e as principais vilas lucenses o límite lévase impoñendo desde hai tempo, pero a medida é nova para o groso das pequenas poboacións.

Nesas localidades xa é un desafío conter a 50 por hora a velocidade, recoñecen en lugares como Becerreá ou Pedrafita, que sinalan que na principal travesía, a N-VI, deberá ser Fomento quen regule a velocidade.

Nas pequenas poboacións, a falta de Policía Local, e polo tanto a imposibilidade de sancionar, é un condicionante engadido á hora de facer cumprir a norma.

Na capital, en tanto, o límite está xa implantado en gran parte das rúas, incluídas vías clave de dobre carril, como a Ronda ou Ramón Ferreiro. Con todo, a norma estatal farase notar. O límite a 30 establécese en rúas con tanto tráfico como Avenida da Coruña ou a Ronda do Carme.

A 50 practicamente só se poderá circular por Duquesa de Lugo, Alfonso X, República Arxentina, Ronda de Fingoi, Avenida de Magoi, o novo polígono de Augas Férreas, a ponte branca e os polígonos do Ceao e As Gándaras. Nin sequera en todas as entradas a Lugo se poderá circular a 50. Na Avenida de Madrid, por exemplo, o límite é de 40 por hora.

Ao ser de plataforma única, as rúas peonís pasan a estar limitadas a 20, aínda que de facto raramente se alcanza xa esa velocidade nese tipo de vías.Rúas2

SARRIA. Todas as rúas pasarán a ter un límite de velocidade de 30 por hora, excepto o bulevar de Calvo Sotelo, que estará a 20 ao contar cunha única plataforma de calzada e beirarrúa. Ningunha rúa quedará limitada a 50, xa que non hai vías de dúas ou máis carrís por sentido de circulación.

A MARIÑA. En Ribadeo, a aplicación vén complementar a política implantada polo goberno municipal desde hai máis de dúas décadas para dar prevalencia ao peón. Na práctica non haberá moitos. O alcalde, Fernando Suárez, di que "en realidade nós fómonos adiantando a este tipo de políticas. Xa nos anos 90 foi peonalizado o centro do pobo por parte de Eduardo Gutiérrez e nós avanzamos en moitas rúas semipeonís. En todas elas, a velocidade xa é mínima, a 10 como moito".

En canto á aplicación práctica explica que "haberá algún cambio na avenida Ría de Ribadeo, onde a velocidade baixará a 40, e pode que algunha concreta a 20, pero pouco máis, porque xa temos en moitas outras rúas elementos limitadores de velocidade como son os lombos de asno en moitas rúas ou mesmo non paseo marítimo, tamén afectado".

En Viveiro as rúas de maior tráfico son as travesías das estradas autonómicas, onde a velocidade máxima segue sendo de 50 aínda que se podería rebaixar se así o acordan Concello e Xunta.

En Viveiro o límite de 30 quilómetros xa estaba establecido en vías como a rúa do paseo marítimo, mentres que o sinal de 20 xa estaba colocada na avenida de Cervantes desde a súa remodelación, en que a calzada quedou ao mesmo nivel que as beirarrúas. O Concello tamén ten regulada a circulación interna polo centro histórico, cunha velocidade máxima permitida é de 10 quilómetros hora.

A CHAIRA. O Concello de Vilalba adiantouse á posta en marcha das chamadas zonas 30 coa colocación, na última semana de abril, dos correspondentes sinais en todas as entradas do centro urbano, que está todo limitado a 30 quilómetros por hora ao non contar con ningunha avenida de dous carrís por dirección.

En canto ás vías que deberán ter unha menor velocidade, o goberno local está a traballar actualmente para regular os accesos, tanto para residentes como para descargar mercancías, ao tratarse de vías peonís. O límite de 20 quilómetros por hora aplicarase a rúas como Porta de Cima ou Basanta Silva, pero tamén xa "a todas aquelas que sexan susceptibles de ser peonís proximamente", sinala o Concello.

MONFORTE. O Concello non precisou cantas rúas verán reducida a súa velocidade, pero si que unha delas será a Rúa San Pedro, unha das vías máis concorridas. Nela atópanse a escola de idiomas, a estación de buses ou o IES Río Cabe. Polo seu elevado tránsito, a valoración da redución de velocidade a 30 por hora vese, en xeral, positivamente.

Na cidade tamén se reducirá a velocidade a 20 por hora en rúas máis pequenas como a Rúa Lagares, en dirección ao complexo histórico de San Vicente. Nesta rúa, a diminución aplicarase nos tramos de plataformas únicas, onde o paso dos vehículos convide co dos peóns.


Seguridade | 33 atropelos en vías urbanas de Lugo en 2020
A seguridade é unha das razóns que xustifica a medida e a previsión é que se poidan reducir os atropelos nas zonas urbanas.

O ano pasado houbo 33 atropelos en vías urbanas da provincia, segundo os estudos de seguridade viaria do Subsector de Tráfico da Garda Vivil. Deles, 19 producíronse na capital. Houbo atropelos tamén en Monforte, Viveiro, Sarria, Vilalba, Palas de Rei, Ribadeo, Foz ou A Fonsagrada.

Pero os atropelos non son o único risco, o informe de Tráfico tamén apunta a un número relevante de sinistros en zonas urbanas cuxa envergadura sería menor a velocidades máis baixas. 

Risco
En 2019, o ano previo á pandemia, en España o número de falecidos en accidente nas vías urbanas aumentou un 6%, mentres que nas estradas reducíronse na mesma proporción. Ademais, o 82% das vítimas en cidades ese ano foron usuarios vulnerables: peóns, ciclistas e motoristas.

"Circular a 50 por hora nunha rúa dun único sentido é un auténtico disparate, xa que calquera cousa que saia lévalala por diante", sostén o director xeral de Tráfico, Pere Navarro.

Figuras vulnerables
A idea é apostar por unha nova mobilidade, pero tamén protexer a seguridade de quen xa aposta por esas formas ‘alternativas' de moverse pola cidade, como ciclistas ou moteiros. Quen se move en moto, bici ou patinete é, xunto aos peóns, especialmente vulnerable ante un accidente cun automóbil.

Factores de risco
Tráfico apunta tamén ao peso que o sector da distribución ten na contaminación e a seguridade. O 20% da conxestión e as emisións contaminantes que leva asociadas, así como o crecemento da accidentalidade urbana, está ligado á distribución urbana de mercancías.

 

Máis seguridade, menos contaminación e apoio ao transporte público

A implantación do límite de velocidade a 30 pretende ser unha gran revolución silenciosa que cambie a vida nas cidades ao reducir o impacto acústico e os gases de efecto invernadoiro, ademais de propiciar un descenso da sinistralidade, especialmente de vítimas de atropelo. 

En Lugo non hai estudos específicos sobre o impacto ambiental da medida. Nunha cidade sen unha actividade industrial relevante, o tráfico pode ser un dos principais axentes de contaminación. No entanto, Gumersindo Feijóo, catedrático de Enxeñaría Química e vicerreitor de Planificación, Tecnoloxía e Sustentabilidade da USC, advirte de que, aínda sen poder facer un estudo pormenorizado de Lugo, en cidades pequenas o tráfico non ten o impacto que pode ter en grandes urbes. 

Respecto da saúde, hai estudos que sinalan que a contaminación acústica do tráfico xera cardiopatías e acelera o proceso en enfermidades como o alzhéimer, mentres que patoloxías como a asma ou a Epoc teñen mellor perspectiva coa diminución da velocidade. 

O cambio é tamén unha aposta política e Alfonso Gil, responsable de Tráfico da FEMP, sostén que se van a lograr cidades máis humanas e, a medio prazo, máis competitivas. O cambio "vai posibilitar que o transporte público teña vantaxe competitiva, que a convivencia coa bici e o patinete normalícese e que o peón se vexa máis protexido", asegura Gil. 

Entre os obxectivos políticos está o de favorecer e dar unha vantaxe competitiva ao transporte público fronte ao vehículo particular e en Lugo, o cambio chega cando está a piques de implantarse o reformado sistema de transporte urbano, que ten como desafío lograr que os lucenses se suban ao autobús.

Comentarios