Dous docentes do IES Ánxel Fole sacan un libro sobre educación cidadá

O título do libro dio todo: ‘Ser cidadán'. Algo que parece sinxelo pero do que moi pouca xente podería presumir. Por iso mesmo, Miguel Ángel Martínez Quintanar e Manuel Regueiro Tenreiro, profesores de Filosofía do IES Ánxel Fole, decidiron porse ao choio e sacar á luz o que pode ser o primeiro libro de lecturas sobre educación para a cidadanía destinado ao público adolescente.

A obra, editada por Galinova, aborda en 40 lecturas curtas os fundamentos da educación cidadá baixo os epígrafes: ‘Ser convivinte', ‘Ser cidadán', ‘Ser afectuoso', ‘Ser demócrata', ‘Ser civilizado' e un epílogo titulado ‘Ser cidadán para ser feliz'.

«Hai que aprender a convivir. Igual que se aprenden destrezas para as matemáticas tamén apréndense outras para a convivencia», explica un dos autores, Miguel Ángel Martínez.

‘Ser cidadán' é un libro inspirado nos valores morais da Constitución, que recolle os preámbulos da Declaración Universal de Dereitos Humanos.

Explicar estes valores aos adolescentes dunha forma amena e fomentar a convivencia é o obxectivo desta obra, cuxo contido foi xa catado, en gran parte, polo alumnado de segundo e cuarto diso e primeiro e segundo de Bachilerato.

«Este libro nace dunha experiencia docente. Os contidos das lecturas traballáronse na clase e, moitas veces, en base á reacción dous alumnos fomos redactando os contidos. E contestamos tamén aos porqués, porque sempre preguntan a todo por que», comentan os docentes.

Os autores definen o libro como «unha especie de mapa ou atlas dos conceptos da ética cidadá» e destacan a ausencia de libros de lectura filosófica en galego, destinados a adolescentes.

«Non hai libros de lectura centrados na aprendizaxe da destreza da argumentación moral. Faltan ensaios rigorosos e serios orientados a adolescentes escritos en galego», afirman.

Con estas lecturas, os autores intentan alcanzar a utopía dunha democracia plena no século XXI. «Unha democracia, plenamente desenvolvida, que garanta a todos o dereito á vivenda ou ao traballo», sinala Miguel Ángel Martínez.

Os autores do libro destacan que, entre os adolescentes actuais, hai unha gran ausencia de valores cidadáns, o que achacan, entre outras cousas, «a que as familias dedican todo o tempo a traballar». Afirman, ademais, que brillan pola súa ausencia a solidariedade e a cooperación.

«Non hai cooperativismo. Non queren traballos de grupo. Se un fai o traballo, o outro é capaz de piratearllo», expón Manuel Regueiro.

A CLAVE
Recoñecer ao outro

A obsesión pola ética do éxito social está a facer madeixa nos adolescentes de forma que prima, sobre todo, o individualismo.

Vivir en heteroxeneidade

Recoñecer ao outro como unha persoa con pensamentos, sentimentos e ideas é a base do respecto. «Deste xeito, recoñecemos a dignidade doutra persoa, escoitámola. Despois, argumentamos e chegamos a conclusións. Tratar de vivir en heteroxeneidade e, ao fin e ao cabo, ser felices», afirman os autores.

Comentarios