Peaxes urbanas para acceder a cidades, ¿unha nova taxa verde para os petos?

O ministerio contempla introducir un cobro para reducir os atascos e a contaminación e incrementar a recadación
El gato estaba en un piso de la Ronda das Fontiñas. VICTORIA RODRÍGUEZ
photo_camera Atasco en la Ronda das Fontiñas. VICTORIA RODRÍGUEZ

Coa implantación das novas peaxes nas autovías practicamente confirmado, o Goberno central podería ir un paso máis aló e aplicar tamén algún tipo de cobro polo acceso ás principais cidades. Trátase dunha medida a medio camiño entre o ambiental e o económico que, a pesar de ser pouco máis que un bosquexo, xa empezou a xerar inquietude e as primeiras reaccións en contra, como a da Xunta. E aínda que os chamados peaxes urbanas non son ningún invento novo, en España si son bastante descoñecidos.

¿Que é unha peaxe urbana?
Trátase da imposición dunha taxa para acceder a unha cidade ou circular por ela —na súa totalidade ou só nalgunhas zonas— nun vehículo contaminante. O seu obxectivo é triplo: reducir os atascos, rebaixar a contaminación e recadar. O primeiro que funcionou na contorna europea foi o de Londres, que comezou a aplicarse na zona centro en 2003 cunha tarifa fixa de 5 libras (7,5 euros) ao día.

¿Funciona xa en España?
En España non hai ningunha peaxe urbana operativo como tal. Pero o Ministerio para a Transición Ecolóxica e o Reto Demográfico presentou hai uns días xunto á Federación Española de Municipios e Provincias (Femp) o que pode ser a antesala: as directrices para a creación de zonas de baixas emisións (ZBE). A nova lei de cambio climático establece que os concellos españois de máis de 50.000 habitantes, os territorios insulares e os municipios de máis de 20.000 habitantes que superen os valores límite de contaminantes regulados deberán adoptar antes de 2023 plans de mobilidade urbana sostible que inclúan o establecemento desas zonas de baixas emisións.

Enquisa: ¿Que lle parecería a implantación de peaxes urbanas?

¿Que son as ZBE?
A definición máis simple que se pode facer é que as zonas de baixas emisións non son máis que áreas urbanas nas que se restrinxe o acceso a vehículos contaminantes. Pode ser unha restrición total, prohibindo todo acceso, ou parcial, que permite acceder previo pago dunha peaxe ou só determinadas horas ao día ou días da semana. O obxectivo é acabar cos macroatascos de coches nos centros urbanos, que prexudican aos condutores pola perda de tempo, aos veciños que soportan ruído e contaminación, e á economía polo tempo perdido. En España funcionan ZBE en Barcelona e Madrid —o polémico Madrid Centro— e hai outras áreas restrinxidas en Sevilla, Valencia ou Valladolid, pero só de forma temporal cando o indicador de polución no aire dispárase.

¿Como se aplicaría o pago?
Iso aínda é un misterio. De momento, o Goberno central introduce a obrigatoriedade de habilitar esas ZBE nas cidades para 2023. é nos seus Directrices para a creación de zonas de baixas emisións, documento de acceso público na web do ministerio, apunta a ese posible cobro. "O acceso e circulación na ZBE pode incorporar o pago dunha taxa ou peaxe, cuxa contía pode ademais variar en función das condicións do vehículo, en base ao principio quen contamina paga", apunta. Iso significa que podería encarecerse a peaxe para coches diésel ou para circular en horas punta, por exemplo. E engade sobre a recadación. "A peaxe urbana xera un fluxo de ingresos económicos constante que pode sustentar actuacións persistentes na mellora do espazo público para a mobilidade peonil, no desenvolvemento de infraestrutura ciclista e para o transporte público".

Ver máis: A Xunta tacha de ocorrencia "" do Goberno implantar peaxes urbanas

¿Peaxe urbana ou ZBE?
O reto, que pasa por liberar de coches as cidades, pódese abordar con varias fórmulas: cunha peaxe urbana ao uso ou a través destas zonas de baixas emisións, moito máis estendidas en Europa que a ‘impopular' peaxe. As ZBE só afectarían a un número limitado de condutores: os que teñen coches máis contaminantes e os que acceden a unha zona moi concreta da cidade. Enfronte, as peaxes poderían xerar máis rexeitamento xa que se aplicarían a todo o mundo que accedese a unha cidade. Tamén existe a posibilidade de facer unha combinación de ambos os modelos, como xa experimentaron algunhas urbes europeas. En todo caso, nin un nin outro sistema teñen en conta a renda, polo que son unha nova taxa verde que castigará o peto.

Comentarios