Os axentes de tráfico poderán examinar e gravar condutores con síntomas de estar drogados

A Fiscalía decide actuar porque aínda que aumenta o uso de sustancias ao volante, "non chegan" denuncias ao xulgado
Un control de la Guardia Civil de Tráfico. AEP
photo_camera Un control da Garda Civil de Tráfico. AEP

Os axentes de tráfico de Policía, Garda Civil e forzas de seguridade autonómicas con competencias nesta materia teñen permiso desde este venres 19 de xullo para realizar un exame a condutores que mostren síntomas de consumir drogas, como a análise da pupila ou de capacidade de reacción e percepción, así como a gravalos para dar constancia dos síntomas descritos.

Os resultados desta análise recóllense nunha acta elaborada pola Fiscalía de Seguridade Viaria que este xoves se entregou a todos os corpos implicados. A través deste documento poderase determinar os niveis de consumo de drogas ao volante e, xa que logo, a posible derivación dun caso á vía penal.

Segundo explicou o fiscal de Sala de Seguridade, Bartolomeu Vargas, esta decisión tomouse, "tras anos de traballo", porque a ciencia aínda non puido establecer unha taxa numérica, como ocorre co alcol, que pode determinar o nivel de consumo destas sustancias e as consecuencias penais das mesmas.

"A ciencia aínda non o permite", lamentou Vargas, que, con todo, indicou que este test que deben realizar agora os axentes baséase en estudos científicos e en probas que xa se fan en Europa e Estados Unidos. Ademais, recordou que os responsables de Tráfico dos diferentes corpos están formados para levalas a cabo.

As actas que teñen a partir deste venres os axentes inclúen un exame de signos externos, como o dominio do idioma, a colaboración de investigado, a súa agresividade, a súa euforia ou se está adormecido. Tamén se especificará se o condutor ten unha sudoración inapropiada, esnifa constantemente, cheira a algunha sustancia ou leva as roupas desarregladas.

DIFERENTES NIVEIS DE AFECTACIÓN

O recoñecemento tamén especificará como é a expresión verbal do condutor durante o test, a súa orientación espacial, temporal e persoal, aspectos motóricos ou a súa percepción visual e auditiva. Ademais, realizaráselle un análise da súa pupila: tamaño, seguimento da luz e outras probas que, tal e como está comprobado cientificamente, determinan a intoxicación por droga.

Con estes datos, o axente poderá levantar un ateigado facendo unha valoración conxunta" do mesmo. Para iso, a Fiscalía unificou, tamén, os criterios que deben seguir os axentes. Así, a combinación acumulada de signos que afectan á desorientación, á coordinación á capacidade de reacción e á percepción visual entraría dentro dos supostos nos que a influencia é "indiciariamente máxima".

No caso de que se de unha combinación de tres destes signos, a influencia sería "grave ou moi grave", mentres que a unión de dúas indicaría que o caso debería ser "depurado en sede xudicial".

Ademais, e como ocorre co alcol, os axentes poderán dar parte dos signos detectados cando se produza algunha falta ou unha condución manifestamente irregular, aínda que non haxa un positivo previo na proba de saliva, ou se o condutor négase a facela.

GRAVAR PARA O XUÍZO

Vargas explicou que cos datos obtidos neste test, os axentes decidirán se se abre un expediente administrativo ou se se presenta un ateigado por delito contra a seguridade viaria na súa modalidade de condución baixo a influencia das drogas. Se isto último ocorre, advirte Vargas, "non significa que vaia haber unha condena", senón que, como calquera outro caso, ábrese unha investigación forense.

Ante a posibilidade de que o xuízo se produza moito tempo despois do suceso, os axentes teñen o permiso de gravar aos examinados para dar proba do que se inclúe nos exames de síntomas e poida ser usado no proceso xudicial.

O fiscal de Sala de Seguridade Viaria quere que este método sirva de "concienciación" para os cidadáns logo dos datos que a Dirección Xeral de Tráfico (DXT) e o Instituto Nacional de Toxicoloxía e Ciencias Forenses (INTCF) fixeron públicos esta semana: o 44% dos falecidos na estrada en 2018 consumiran droga.

A pesar destes números que, ademais, supoñen un aumento con respecto a anos anteriores, Vargas explicou que os procesos xudiciais por consumo de drogas ao volante son un baixa porcentaxe con respecto aos do alcol: de 53.170 condenas só 200 foron por estas sustancias. "Ata agora case non chega nada ao xulgado, queda todo nunha sanción administrativa", lamenta o fiscal.

O seu obxectivo, segundo comentou en rolda de prensa, é que xunto coa prevención e a educación, estas probas sirvan de disuasión para os condutores e que se conciencie á sociedade do perigo do consumo destas sustancias cando se viaxa por estrada. "Queremos que se produza o mesmo rexeitamento social que hai co alcol e evitar que a droga se converta, que xa o é, nun factor relevante da sinistralidade do país", concluíu.

Comentarios