¿Galicia enchúfase ao vehículo eléctrico?

Os puntos de carga son hoxe máis do dobre que hai dous anos, pero están lonxe de cubrir o mapa. As empresas prevén instalar miles de enchufes para particulares e de uso público nos próximos anos en España 

Un vehículo eléctrico cargando la batería. AEP
photo_camera Un vehículo eléctrico cargando a batería. AEP

As matriculacións de vehículos eléctricos en Galicia seguen batendo marcas, triplicadas nos primeiros cinco meses deste ano tras un 2017 no que se dispararon case a ese ritmo. Con todo, o resultado dese ascenso meteórico é unha cifra aínda pequena. Os datos da Asociación Española de Fabricantes de Automóbiles e Camións (Anfac) din que entre xaneiro e maio o parque móbil da comunidade incorporou 116 deses vehículos silentes e limpos, contando eléctricos puros, de autonomía estendida e híbridos enchufables, co que representan apenas un 0,5% de todos os que se compraron nese tempo. Así é que cada vez son máis sen chegar a ser moitos. Igual que os puntos para recargalos operativos en Galicia.

Os situados fóra dos garaxes particulares roldan o centenar e suman máis de 200 enchufes, atendendo aos datos da plataforma Electromaps. A rede, concentrada en menos de 50 municipios —e sobre todo en Vigo, Santiago e A Coruña—, está lonxe de cubrir todo o mapa e inclúe desde conexións en aparcadoiros ata decenas de tomas reservadas a clientes de hoteis, restaurantes ou grandes superficies, ademais de concesionarios. Aí están as catro de Pontevedra, por exemplo. Aínda con esas limitacións, e con bastantes enchufes de carga lenta, o debuxo da rede tamén evidencia que crece.

Se en xuño de 2016 identificábanse 45 localizacións nas que se podía enchufar un vehículo, agora son máis do dobre, e a distancia podería ser maior se estivesen operativas todas as que chegaron a ser habilitadas. A maiores das case cen activas, hai infraestruturas que non funcionan, incluídos os ‘postes' instalados en varias rúas da Coruña en 2011. Tamén houbo baixas, algunhas non fai moito, como as dos dous puntos de recarga que tiña Viesgo en Lugo, que o grupo desconectou polo seu escaso uso. A capital lucense queda así en Electromaps cos enchufes dun centro comercial, un hotel e un concesionario.

mapaelectrico

A rede de carga é un elemento crave para o avance da mobilidade eléctrica e ao mesmo tempo un reflexo de como vai, e parece que o despegamento se tomou o seu tempo. Nese punto, e á espera de ver se hai novas axudas públicas, Anfac constata que o despregamento "é aínda escaso" en España e que iso inflúe na decisión de compra dun vehículo. No caso concreto de Galicia, Electromaps aprecia un "atraso no desenvolvemento" da infraestrutura de carga, e advirte de que "ten como consecuencia un dos índices máis baixos de mobilidade eléctrica". "Os puntos que funcionan son instalados polo sector privado. Urxe un cambio de mentalidade", subliña, á vez que advirte de que a carga rápida aínda non chegou a Galicia.

Con todo, a Asociación Empresarial para o Desenvolvemento e Impulso do Vehículo Eléctrico confía xa en que se verá "en breve" un avance da infraestrutura. "Foi das primeiras comunidades en impulsar a mobilidade eléctrica, pero quizá o fixo nun momento no que a tecnoloxía non acompañaba a ese desenvolvemento e paralizouse", di.

EXPANSIÓN. Coa demanda crecendo, e á vista do ritmo de incorporación de instalacións, Electromaps calcula que este ano se duplicarán as case 2.500 localizacións de recarga que tiña España ao peche de 2017, con Cataluña na cabeza de forma destacada, seguida por Balears e Madrid. Está por ver se Galicia comparte o ritmo.

Iberdrola ten previsto instalar 25.000 puntos ata 2021 en España e que uns 500 estean en Galicia, entre particulares, empresas ou espazos públicos. Endesa, mentres, contempla no seu plan estratéxico —en fase de actualización— sumar 600 de acceso público en tres anos no Estado. Tamén Ibil, que actualmente ten un punto de carga nunha estación de servizo de Repsol en Arzúa, prevé seguir desenvolvendo a súa rede española, igual que Viesgo quere continuar mellorando a infraestrutura.

EDF Solar, pola súa banda, instalou hai uns meses puntos de carga que funcionan parcialmente con esa enerxía en oito estacións de servizo da provincia da Coruña, e está "gratamente sorprendida" co balance. Agora traballa para sumar outras 40 en toda España.

A comunidade tamén aparece no mapa de Tesla. O que chama cargadores en destino están xa nunha quincena de hoteis, restaurantes e centros comerciais de Galicia, que se prevé que teña en breve tres dos seus ‘supercargadores' na estrada. A súa web sitúa os proxectos en Lugo, Verín e Santiago.

O enchufe do futuro: máis rápido

A evolución da rede de carga non pasa só por sumar enchufes, senón por que sexan máis rápidos.

"Están en evolución continua", apunta Endesa, que agora instala puntos de recarga de entre 3,7 quilowatts —oito horas— e 50 kW (20 minutos). E habilitou un pantógrafo para buses que carga "en apenas 6 minutos". Augura que "o seguinte paso" en turismos serán os 150 kW nun ano e os 350 "en dous ou tres". Iso si, "non serve de nada ter cargadores cada vez máis potentes se os coches non permiten a carga".

A compañía Ibil, mentres, traballa xa nun proxecto de ámbito europeo que busca a instalación das primeiras catro localizacións en España de recarga ultrarrápida, que leve "uns minutos". Estarán en estacións de servizo de Repsol.

Máis aló da potencia, Iberdrola asegura que a tecnoloxía apunta cara á carga por indución, cun sistema no chan sen cables, e parece que cara á interoperabilidad. "Poderase cargar con calquera operador", sinala.

Comentarios