Crean un pegamento de selado rápido de feridas inspirado nos percebes

As probas realizadas demostraron que é capaz de deter unha hemorraxia en 15 segundos
Percebes. EP
photo_camera Percebes. EP

Investigadores estadounidenses desenvolveron unha pasta de selado rápido que pode deter as hemorraxias dos órganos independentemente da coagulación e que está inspirada na táctica e sustancia pegañenta dos percebes para adherirse a rocas, barcos e outros animais mariños.

Os seus responsables son científicos da Clínica Maio e do Instituto Tecnolóxico de Massachusetts (MIT) e os detalles deste pegamento médico, aínda en fase de investigación preclínica, publícanse en Nature Biomedical Engineering.

A nova pasta, segundo sendas notas do MIT e do Clínica Maio, pode adherirse ás superficies incluso cando están cubertas de sangue e deter a hemorraxia en tan só 15 segundos.

Nos últimos anos, comercializáronse algúns materiais que poden deter as hemorraxias, tamén chamados axentes hemostáticos, e moitos deles consisten en parches que conteñen factores de coagulación, que axudan a que o sangue se coagule.

Con todo, requiren varios minutos para formar un selo e non sempre funcionan en feridas que sangran profusamente.

O laboratorio de Xuanhe Zhao no MIT leva varios anos traballando para solucionalo: en 2019, o seu equipo desenvolveu unha cinta tisular de dobre cara inspirada en  o material pegañento que as arañas usan para capturar presas en condicións de humidade e demostrou que podía utilizarse para pechar incisiones cirúrxicas.

Esta vez os investigadores centraron a súa atención no percebe, un pequeno crustáceo que se adhire a rocas, cascos de barcos e incluso a outros animais como as baleas, e cuxas superficies están húmidas e a miúdo sucias, condicións que dificultan a adhesión; isto chamou a atención aos científicos.

E é que para selar tecidos sanguentos hai que loitar non só contra a humidade senón tamén coa contaminación do sangue.

A análise do pegamento dos percebes revelou que ten unha composición única: as moléculas de proteínas pegañentas que lles axudan a adherirse están suspendidas nunha especie de aceite que repele a auga e calquera contaminante que se atope na superficie, o que permite que as proteínas adhesivas adhíranse firmemente á área.

Os investigadores intentaron imitar este pegamento, adaptando o adhesivo que desenvolveran previamente; conxelaron láminas deste material, moérono en micropartículas e logo suspenderon esas partículas en aceite de silicona.

Cando a pasta resultante aplícase a unha superficie húmida, como un tecido cuberto de sangue, o aceite repele o sangue e outras sustancias que poidan estar presentes, o que permite que as micropartículas adhesivas entrecrúcense e formen un selo hermético sobre a ferida.

Os investigadores demostraron, en probas con ratas, que entre 15 e 30 segundos logo de aplicar o pegamento e cunha lixeira presión, este fíxase e detense a hemorraxia.

Unha das vantaxes respecto da cinta adhesiva de dobre cara deseñada en 2019 é que a pasta pode moldearse para adaptarse a feridas irregulares.

O equipo tamén fixo probas en porcos e descubriu que o pegamento era capaz de deter rapidamente as hemorraxias no fígado, e que funcionaba moito máis rápido e eficazmente que os axentes hemostáticos dispoñibles; incluso funcionou cando se administraron anticoagulantes potentes –heparina– aos animais para que o sangue non formase coágulos espontaneamente.

Os seus estudos demostraron que o selo permanece intacto durante varias semanas, o que dá tempo a que o tecido se cure en por si, e que o pegamento induce pouca inflamación, similar á producida polos axentes hemostáticos utilizados actualmente.

A pasta se reabsorbe lentamente no organismo ao longo de meses e tamén pode eliminarse antes aplicando unha solución, segundo os científicos, que planean probalo en feridas máis grandes.