lunes. 29.11.2021 |
El tiempo
lunes. 29.11.2021
El tiempo

Redactora de El Progreso na sección de Local. Especialista en información da área municipal. Tamén podes seguirme na miña conta de Twitter.

O tren está nas mans do pobo

Sen unidade e forza política, cidadá e empresarial, será difícil que Lugo acade boas conexións co Ave e outras melloras nos servizos ferroviarios
Un tren a su paso por Lugo. EP
Un tren ao seu paso pola cidade de Lugo. EP

"Lugo terá as combinacións co Ave en Ourense que sexa capaz de esixir con unión política, empresarial e social". A contundente afirmación realizada hai unhas semanas neste xornal por un dos grandes especialistas galegos no tren, o enxeñeiro Xosé Carlos Fernández, parece máis necesaria ca nunca á vista dos plans de Renfe para Lugo. De momento son oficiosos e cómpre agardar que a compañía faga axustes para facilitar que Lugo teña conexión co Ave na cidade das burgas, a única posibilidade de que a provincia se beneficie do mastodóntico investimento que se fixo para traer a alta velocidade a Galicia. Un gasto aínda hoxe cuestionado por algúns e cuxo rédito se verá co tempo.

A reflexión de Fernández provoca tanta esperanza como desesperanza. O pobo lugués ten moitas virtudes,  pero a capacidade para unirse e para reclamar non é unha delas. Aínda que estes días as protestas na Mariña pola crise industrial creen a ilusión de que algo está cambiando.

Non hai maior efecto mobilizador que a fame —esa que pode vir para as familias da comarca costeira e para moitas outras da provincia—, como se viu en Francia cos chalecos amarelos. Este movemento puxo en xaque o país e fixo tambalear o seu goberno cando, primeiro as zonas rurais e logo outros sectores de poboación urbanos, se fartaron de ver como a vida se lles volvía cada vez máis difícil. Á vez que perdían servizos subíanlles os impostos, co agravante de que se incumprían promesas electorais. 

Cómpre preguntarse se é máis importante chegar rápido á Coruña, a Baamonde ou a Santiago que a Madrid

Non é difícil atopar similitudes con moitas zonas do noso país, especialmente as máis rurais e despoboadas, pero semella case unha ilusión que aquí chegue a producirse un movemento cidadá dese calibre, capaz de cambiar a fólla de ruta dos gobernos e das multinacionais. E tampouco parece que se poida contar moito coas institucións e con outros axentes sociais, como as patronais e os sindicatos. 

Hai uns anos, a Confederación de Empresarios de Lugo (CEL) fixo ruído coa súa campaña reivindicativa de mellora das infraestruturas e agora existe unha plataforma veciñal denominada Lugo... non Perdas o Tren, pero son iniciativas que, á vista está, non están servindo para cumprir o obxectivo nin teñen o alcance nin o consenso desexables. Lugo non ten un verdadeiro movemento de defensa do ferrocarril, no que cidadáns, políticos e empresas vaian a unha, e iso está no debe de todos eles. Que unha das provincias con máis perda de servizos e á vez mellor posicionada xeograficamente non estea na Plataforma Galega polo Tren Público é revelador.

Neste momento preocupa o Ave, pero a miúdo o longo e lexítimo desexo de gozar dunha conexión rápida co centro do país tapa outros problemas que quizais son batante máis graves. É máis importante chegar rápido a Madrid ou á Coruña, a Baamonde ou á Mariña? Que liñas terían máis viaxeiros se fosen realmente competitivas? A resposta quizais poñería os dirixentes políticos nun compromiso.

Investimento histórico
A REDE ferroviaria lucense está chegando un volume de investimentos nunca visto. O atraso é tanto que para compensar a débeda histórica non queda outra que gastar. A modernización da vía suporá un avance, pero renúnciase a variantes que acortarían tempos e non se prevé extender a malla ferroviaria para conectar Lugo coa costa nin con Santiago. Unha anomalía para unha capital de provincia.

 

A can fraco, todo pulgas
QUE FOI antes, a perda de servizos ferroviarios ou de poboación á que darllos? Agás a mellora de frecuencias con Ourense que se logrou hai anos, o resto foi todo a menos. O abandono que sofre a propia Renfe é tal que nin planificación houbo para cubrir as xubilacións de maquinistas. E quen sofre os transbordos en bus cando faltan? As liñas con menos viaxeiros, como a de Lugo. Quen vai elixir subirse ao tren nesta situación?

 

O papel das mercadorías
O CORREDOR atlántico de mercadorías debería servir para corrixir o desequilibrio do noroeste peninsular. O Eixo Atlántico elaborou un plan de obras e investimentos para pelexar por fondos europeos e tenta sumar á causa á Xunta, ao Consello Económico e Social, a sindicatos, a veciños... O movemento non ten de momento gran forza. Seguen a oírse moito máis as demandas do privilexiado corredor mediterráneo.

O tren está nas mans do pobo
Comentarios