Expresión a través del cuero

Santiago Besteiro concibe la artesanía como un medio para comunicar su arte. Desde su taller de Monterroso, elabora productos que se sustentan en tres pilares principales: la investigación creativa sobre formas y materiales; el diseño simple y funcional, y el trabajo con materias naturales, duraderas y de primerísima calidad.

Santiago Besteiro, en su taller de Monterroso. J. VÁZQUEZ
photo_camera Santiago Besteiro, en su taller de Monterroso. J. VÁZQUEZ

EL TRABAJO manual como método de expresión artística. La artesanía como medio para desarrollar el talento. El cuero como idioma; las manos, traductoras de un lenguaje que quiere ir más allá de lo meramente práctico. Santiago Besteiro trabaja con pieles curtidas desde su taller de Monterroso porque su alma de creador así se lo pide. En cada cartera, en cada bolso, hay una porción de mundo escrita con su puño y letra. La pasión no se negocia; la calidad, tampoco.

"Busco crear un produto que reflicta os meus ideais, apostando por artigos de apariencia sinxela, onde me atopo cómodo traballando. O fin é crear un produto contemporáneo, de calidade, duradeiro e sostible. Eu vexo a artesanía como un medio, o que intento eu é vender deseño", explica Besteiro.

Este monterrosino. graduado en Bellas Artes, descubrió en el cuero un método para expresarse, pero también una forma de ganarse la vida. "Cando rematei a carreira, e vendo o panorama, busquei unha saída na que poder traballar por conta propia", cuenta el artista, que reconoce que su apuesta no fue ni mucho menos sencilla.

Busco un produto que reflicta os meus ideais. A artesanía é un medio, eu vendo deseño

"Non é nada fácil, aínda que como a un lle gusta, o sacrificio que supón non é tal", asegura Besteiro, que mezcla una amplia formación —a su graduado en Bellas Artes hay que sumar sus estudios en Diseño en la escuela Ramón Falcón y el trabajo codo con codo con varios luthieres y maestros artesanos— y un elevado espíritu autodidacta.

Santiago Besteiro admite que su producto no puede llegar a todos los públicos. "Eu sei que se cobras 1.000 euros non podes gastar 300 nun bolso. A moita xente lle costa e non pode acceder. Sen embargo, tamén vexo cada vez máis que se aposta por mercar cousas mellores. Que moitos prefiren ter ao mellor dous bolsos bos que non sete de baixa calidade".

El precio de sus artículos —un tarjetero puede comprarse desde 25 euros; alguno de sus bolsos ronda los 500— no se marca por capricho. "As pezas que deseño son todas de calidade, duradeiras. Non quero que unha persoa que me merca unha carteira teña que cambiala aos dous anos", indica.

Gústame a parte romántica pero hai outra parte da que non podes escapar

"Emprego sempre materiais naturais. Latón para o metal, fío de liño, pel de curtición vexetal... Á hora de curtir a pel, podes facelo con cromo, como se fai a nivel industrial, que en 24 horas está lista. Co método vexetal que eu emprego, con taninos de árbore, igual se tardan dous ou tres meses en tratar a pel", cuenta.

La precisión y la exigencia de Santiago abarca todos los puntos del proceso, desde que se empieza a trabajar con el cuero hasta que llega al cliente: "Hai que coidar moito os detalles. Gústame moito a parte romántica da artesanía e a creación, pero hai outra parte da que non podes escapar. Se queres amosar calidade, ten que englobar todo. Eu invirto unha cantidade importante nun estudio de Pontevedra que me leva todo o apartado da imaxe. Non pode ser que unha carteira como as que fago eu chegue envolta nun papel de periódico. Ten que haber un "packaging" coidado, a web deseñada dunha certa maneira... Todo eso tamén ten un custo", cuenta Besteiro.

¿Y merece la pena? "De momento non vai mal a cousa", asegura el diseñador. "Teño clientela daquí, pero tamén moitos clientes estranxeiros. Francia, Bélxica, Estados Unidos...", comenta Besteiro, que ve en el "nivel económico" una de las razones por las cuales una buena parte de los consumidores procede del extranjero.

Onde máis se vende segue sendo nas feiras. Podes percibir un produto nunha foto, pero cando o ves cambia

Los interesados en el trabajo del artesano pueden acceder a sus diseños y realizar peticiones a través de su página web, www.santiagobesteiro.com. Sin embargo, los métodos tradicionales continúan siendo indispensables, "onde máis se vende segue sendo nas feiras. Ti podes percibir un produto nunha foto, pero cando o ves cambia", cuenta Besteiro.

"Expuxen por aquí, en feiras estatais e en feiras internacionais. No norte de Europa, por exemplo, temos bastante boa acollida. Neste sentido hai que agradecer o traballo que fai Artesanía de Galicia, que xera posibilidades para que poidas acudir ás feiras e amosar o teu traballo", indica.

Los clientes de Santiago suelen repetir. Será, quizás, porque la calidad es un idioma que no necesita traducción.

Comentarios